تحولات لبنان و فلسطین

۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 1018309

این روزها شنیدن و دیدن اخبار از لبنان درخصوص حملات وحشیانه و ترورهای هدفمند رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه ضاحیه (منطقه شیعه‌نشین در جنوب بیروت) نگران‌کننده است.

قدس؛ این روزها شنیدن و دیدن اخبار از لبنان درخصوص حملات وحشیانه و ترورهای هدفمند رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه ضاحیه (منطقه شیعه‌نشین در جنوب بیروت) نگران‌کننده است. منطقه ضاحیه همان بخشی از لبنان است که خاستگاه و مرکز تجمع نیروهای حزب‌الله لبنان به‌شمار می‌آید. به‌خصوص ترور ناجوانمردانه سید مقاومت و شهادت سید حسن نصرالله با ۸۵تن بمب سنگرشکن، درباره آینده حزب‌الله نگرانی ایجاد کرده و حتی عامل ناامیدی بسیاری از دوستداران مقاومت شده است.

اما با یک بررسی و تحقیق ساده می‌توان فهمید حزب‌الله لبنان یک گروه چریکی و قائل به افراد نیست، بلکه یک ایدئولوژی و جریان ساختارمند زنده است که با اتصال دائم به سرچشمه خود (انقلاب اسلامی) سعی بر الگوبرداری کامل و پیاده‌سازی دقیق مدل‌ها و ساختارهای انقلاب با ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی مختص جامعه لبنان دارد.

پس از جوشش از دل جنبش امل، نخستین کاری که حزب‌الله لبنان کرد الگوبرداری از ساختارهای فکری و حاکمیتی جمهوری اسلامی و سپس بومی‌سازی آن در جامعه لبنان بود.

یکی از نکات مهم و تجربه‌هایی که برای حزب‌الله بسیار درس‌آموز بود وقایع دهه ۱۳۶۰ ایران و ترورها و حذف اندیشمندان، رهبران و مقامات ارشد انقلاب اسلامی ایران بود. بازخوانی تجربه دهه۶۰ ایران، این موضوع را برای آن‌ها گوشزد کرد که در کنار ساختارسازی نظامی و تشکیلاتی، تربیت نیرو و زیرسازی فکری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و فرماندهان آن در تمام دوران مسئولیت خود سعی در پیاده‌سازی کامل مدل فکری انقلاب اسلامی (ولایت فقیه) در میان تمامی نیروها و بدنه اصلی جنبش حزب‌الله کرده‌اند.

در هر دوره و پس از به شهادت رساندن فرماندهان این جنبش، بلافاصله رهبر جدید توسط حزب، انتخاب و با قوت بیشتر مسیر را ادامه داده است. یک شاهد این ادعا ترور شهید سید عباس موسوی در سال۱۹۹۲ و انتخاب سیدحسن نصرالله پس از او به‌عنوان دبیرکل است. 
سیدحسن در آن برهه فردی با همان صلابت و صلاحیت، با قدرتی بیشتر بود که کار را به دست گرفت و همان مسیر پرافتخار را تاکنون ادامه داد. تأثیرگذاری فعالیت سید حسن تا آنجا بود که حقیقتاً هر سرنوشتی دیگر به‌جز شهادت، برازنده او نبود و چه بسا خودش بیش از هر شخص دیگری منتظر چنین روزی بود.

حالا نیز پس از ترور ناجوانمردانه و شهادت جانسوز دبیرکل حزب‌الله قطعاً این حزب با انتخاب دبیر کل بعدی همان مسیر نورانی و پربرکت سید مقاومت را ادامه خواهد داد و قطعاً در مسیر آن‌ها خللی ایجاد نخواهد شد.

به‌عنوان شاهد این بحث هم می‌توان به این موضوع اشاره کرد که بنا به ادعای فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی، آن‌ها تمام فرماندهان عملیاتی حزب‌الله را به شهادت رسانده‌اند اما می‌بینیم در میزان، دقت و کیفیت عملیات‌های نظامی مقاومت لبنان در این روزها هیچ تغییری حاصل نشده و با همان مدل اصلی مشغول به انجام عملیات هستند. اینجاست که می‌توان نتیجه گرفت حزب‌الله به‌عنوان یک تشکیلات ساختارمند توانسته مدلی را به اجرا در بیاورد که با وجود شهادت تمام فرماندهان تراز اول آن، کار عملیات با همان دقت و کیفیت ادامه پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.